Leg aanvullende contacten, afspraken en acties vast als contactmoment per relatie, zie tabbladen 3 en 4.
Snel opvragen van de contactgegevens van de klant kan met tabblad 5: Klant
Bepaal eerste de gewenste sorteermogelijkheden door het aanmaken van stamgegevens.
Klant | Relatienummer met adres, telefoon, email. Aanvullende kenmerken zoals branche en productgroep worden bepaald met trefwoorden. |
Verkoper | Personeelscode met afdeling. desgewenst aangevuld met verkoopbudget per jaar. |
Afdeling | optionele sortering van een groep medewerkers per afdelingscode. |
Herkomst | Broncode waarmee de herkomst van de verkoopkans wordt bepaald en een basisbedrag voor kosten per lead. |
Leadtype | Code waarmee de potentieele klant wordt gekwalificeerd (Suspect of prospect). |
Soort | Code waarmee de verkoopkans wordt bepaald (productsoort, branche, soort of klantsoort). |
Status | Voortgangscode van het verkooptraject. Onderverdeeld in Kans, gewonnen Order of Afwijzing. |
Reden | De oorzaak waarom het verkooptraject is afgesloten. De reden van afwijzing of succes. |
Registratie verkoopkans
Actuele verkoopkansen worden vastgelegd per traject met een volgnummer, relatienummer van de klant en medewerkerscode van de verkoper. Deze basis informatie kan worden aangevuld met de herkomst en soort kans.
Daarnaast kan de verkoopkans worden beschreven in een tekstregel en interne opmerking. Kies de directe contactpersoon uit de lijst van contactpersonen van de relatie.
De basis van de voortgangsregistratie is de verkoopstatus en de startdatum van het verkooptraject.
De kosten per lead worden overgenomen uit de Herkomstcode en zijn per verkoopkans muteerbaar.
De inkoopwaarde wordt alleen gebruikt bij de handel in goederen met een (verwachte) inkoopwaarde.
Het orderbedrag is de verwachte omzet eventueel aangevuld met een slagingspercentage.
Voortgang Verkooptraject
De doorlooptijd van het het verkooptraject wordt bepaald via 2 methoden:
De verwachte orderdatum of sluitingsdatum, wordt berekend met het aantal weken verwachte doorlooptijd en de startdatum.
De verwachte Doorlooptijd wordt berekend met de verwachte orderdatum en de startdatum.
De gerealiseerde doorlooptijd wordt bepaald met de startdatum en einddatum van het verkooptraject.
Aanvullende datumvelden:
Offertedatum : verzonden offerte.
Mutatiedatum : laatste wijzigingsdatum van de verkoopkans.
Actiedatum : plaats de verkoopkans op de actielijst van de verkoper.
De verkoopkans wordt afgesloten met mutatie van de verkoopstatus naar voortgangscode Order of Afwijzing: Status = 'ORDER' of 'GEENORDER'.
Daarmee verplaatst de verkoopkans zich direct naar de historie en vervalt uit het overzicht met actuele leads.
Het veld Doorloopstatus wordt alleen gemuteerd als de startdatum van het verkooptraject afwijkt van de historisch eerste verkoopstatus. Deze status wordt ter informatie getoond in het overzicht met historische leads per verkoper.
Acties op verkooptrajecten
Een verkoopkans wordt direct op de actielijst geplaatst van de verkoper.
Vul hiervoor de actiedatum in. Als er geen actiedatum bekend is wordt hiervoor de verwachte orderdatum gebruikt.
De voortgang van het verkooptraject wordt vastgelegd in contactmomenten, waarop ook aanvullende acties kunnen ook worden gemaakt. De verkoopkans kan dus 2 maal in de actielijst staan: op de verwachte einddatum en op de eerst volgende actiedatum.
Overzichten verkooptrajecten
Leads | Actuele verkoopkansen per verkoper |
Verkoopprognose | Actuele verkoopkansen per verkoopstatus, per maand en per week. |
verkoophistorie | Afgesloten verkoopkansen per verkoper, afdeling, soort, herkomst of status. |
Analyse | statistiek van verkoopkansen per verkoper, soort, herkomst, reden of maand. |
1 | Maak voor dat u begint met registratie van verkoopkansen, eerst alle stamgegevens voor Leadtype, Soort, Herkomst, Status en Reden. |
2 | Verkoopbudgetten worden vastgelegd per jaar en per verkoper. |
3 | Het volgnummer maakt elke verkoopkans uniek, zodat bij een klant meerdere verkooptrajecten tegelijk kunnen spelen. |
4 | De verkoopkans wordt automatisch in de actielijst geplaatst en is zichtbaar als contactmoment. Daarnaast kunnen aanvullende acties, contacten en afspraken worden vast gelegd met een extra contactmoment per relatie. Zie tabbladen 3 en 4. |
Stamgegevens verkoopkansen |
Het scherm van de verkoopkans is verdeeld in die blokken: registratie, voortgang en historie.
Volgnummer (6 cijfers) [148]
Het eerste vrije nummer in de reeks van deze documentsoort. Door ENTER te selecteren verschijnt het eerste vrije nummer.
Relatienr (bestaande waarde) [101]
Het relatienummer van de klant of lead, bepaald de contactgegegevens.
Maak voor verkoopkansen zonder adres, een apart relatienummer aan 'Prospects'.
Pers.code (bestaande waarde) [142]
Medewerkerscode van de verkoper.
Herkomst (bestaande waarde) [1923]
Code bepaald de herkomst of bron van een verkoopkans. Voorbeeld: website of telemarketing.
De code sorteert de verkoopprognoses en statistieken.
Soort (bestaande waarde) [1922]
Code waarmee de soort verkoopkans wordt bepaald. Voorbeeld: bestaande klant of nieuw adres.
De tabel sorteert de actuele verkoopprognose en statistieken.
Het advies is om deze code altijd te vullen ook als de ordersoort nog niet bekend is.
Maak hiervoor een code Onbekend aan, die later kan worden gewijzigd.
Contactpers. (3 cijfers) [188]
Een relatie heeft een of meerdere contactpersonen. Als vaste contactpersoon wordt de 'ter attentie van' uit de stamgegevens van de relatie gebruikt. Een lijst van contactpersonen wordt ingegevens met tabblad Contactpersonen.
Selecteer de persoon uit de lijst van contactpersonen met F2. Een incidenteel of afwijkend contact kan worden toegevoegd aan de lijst van contactpersonen of eenmalig in gegeven per contactmoment.
Omschrijving (40 cijfers/letters) [2001]
Aanvullende tekst op de ordersoort van het verkooptraject.
Opmerking (40 cijfers/letters) [2003]
Aanvullende opmerking voor intern gebruik.
Verkoop status (bestaande waarde) [1924]
Code bepaald de voortgangstatus van de verkoopkans.
Voorbeeld: In gesperk met prospect, Offerte gestuurd, Order getekend of afgewezen verkoop.
De code sorteert de verkoopprognose en statistieken.
Kosten per lead (9,2 cijfers) [1928]
Verwachte kostprijs per lead. Cost of sale.
De vaste kostprijs is instelbaar per Herkomstcode.
Een afwijkende kostprijs is muteerbaar per verkooptraject.
Inkoopwaarde (9,2 cijfers) [2429]
Verwachte inkoopwaarde van de goederen, muteerbaar per verkooptraject.
Orderbedrag (9,2 cijfers) [1927]
Verwacht orderbedrag, in basis valuta.
Slagings% (4 cijfers) [2490]
Slagingspercentage van de verkoopactiviteit of de offerte.
Doorlooptijd (3 cijfers) [1929]
Verwachte doorlooptijd van het verkoopproces, in weken.
Met de startdatum en de doorlooptijd wordt de verwachte orderdatum bepaald.
Reden (bestaande waarde) [1925]
Code kwalificeerd de oorzaak waarom een verkooptraject in afgesloten. Voorbeeld: te duur of uitgestelde investering.
De code wordt gebruikt voor verkoopanalyses, per periode, verkoper of herkomst.
Doorloop status (bestaande waarde) [1931]
Verkoopstatus waarmee de verkoopstatistiek wordt gemaakt.
Deze code wordt in de statistiek gebruikt om de start van het verkoopproces te bepalen.
Als standaard waarde wordt de eerste gebruikte Verkoopstatus gebruikt, muteerbaar voordat de verkoopkans wordt afgesloten.
Actiedatum (datum DDMMJJ) [141]
De datum waarop de volgende actie voor deze relatie moet worden uitgevoerd.
Datum (datum DDMMJJ) [161]
De datum van de notitie. CASH zal voor de rubriek een defaultwaarde presenteren die gelijk is aan de systeemdatum.
Offertedatum (datum DDMMJJ) [2447]
Verzenddatum van de offerte.
Orderdatum verwacht (datum DDMMJJ) [1930]
Datum waarop de getekende order wordt verwacht.
Einddatum (datum DDMMJJ) [1932]
Datum waarop de verkoopactiviteit is afgerond.
De datum waarop de order behaald is of de datum van de afwijzig.
Mutatiedatum (datum DDMMJJ) [2306]
Laatste mutatiedatum. Wordt bijgewerkt bij het wijzigen van de gegevens.
F3 | NieuwCnt | D0143 Onderhoud contactmoment |
F4 | ContactM | S0144 Contactmomenten |
F5 | Klant | S2426 Vaste gegevens klant |
F6 | Contactp | D0148 Contactpersoon |