S0952 - FACTUURADVIES PROJECTEN

Doel

Bepaal periodiek welke projecten factureerbaar zijn.

Achtergrond

Deze functie berekend per project het te factureren bedrag en biedt de mogelijkheid bepaalde facturen uit te stellen of urenmutaties te corigeren.

Minimum factuurbdrag
De factuur kan worden uitgesteld tot een volgende periode via het veld Miinumum factuurbedrag in de algemene parameters of specifiek per project.

Methodiek projectfacturen
Er zijn meerdere soorten projectfacturen mogelijk. Bepaal eerst welke methodiek van doorbelasten bij uw organisatie past:
1 Periodieke termijnfacturen. Factureer periodiek (maand of kwartaal) een vast bedrag, waarmee vooraf bepaalde werkzaamheden zijn gedekt.
Functie Afdrukken termijnfacturen obv. termijnbedrag per projectcode
2 Incidenteel regiewerk. Werkzaamheden die buiten de voortschotnota apart worden doorbelast.
Functie Factuuradvies met selectie op werksoort.
3 Uur-Factuur. elke urenregel wordt een op een doorbelast.
Functie Factuuradvies zonder selectie op werksoort.
Als gebruik wordt gemaakt van meerdere methodieken is het noodzakelijk een duidelijke volgorde aan te houden:
Eerst de uitzonderingen zoals termijnbedragen en regiewerk, en ten slotte de standaard projectfactuur.

Nulfacturen
Projecten zonder een factuurbedrag of met een negatief saldo worden ter informatie getoond in het factuuradvies, met als verwerkingsstatus Niet factureerbaar. Dit zijn projecten met bijvoorbeeld alleen non-declarabele uren. Optioneel kunnen deze projecten toch gefactureerd worden, als nulfactuur, waarbij de kosten automatisch van het onderhandenwerk wordt afgeboekt. Een project met een verzonden termijnfactuur, maar zonder actuele uren, kan optioneel worden gecrediteerd. Deze projectfacturen zijn herkenbaar aan een negatief factuur saldo.

Attentiepunt

1 Er worden alleen factuurvoorstellen getoond als er gekozen is voor automatisch factureren zoals aangeven bij de functie Projectmutaties

Zie ook

Factuurvoorstel
Factureren projecten
Instellen parameters projecten

Uitvoering

Voor algemene uitleg zie verwerkingsfunctie of invulinstructie.

Het Factuuradvies projecten bestaat uit 3 stappen:
STAP 1: Selecteer optioneel een kleinere serie aan de hand van bepaalde projectcodes, een werkssort, of een periode.

Volgorde (1,2,3,4) [1507]
Met deze code kan de volgorde van het overazicht worden bepaald. Keuzes zijn:
1 projectnummer
2 zoeknaam
3 projectgroep
4 relatienummer

Projectcode van t/m (grenswaarde) [501]

Projectgroep van t/m (grenswaarde) [511]

Werksoortcode van t/m (grenswaarde) [521]

T/m boekperiode (periode JJPP) [382]
De periode tot en met wanneer de gegevens moeten worden verwerkt.

STAP 2: Het tweede scherm toont de geselcteerde projecten met een te factureren saldo en de status te factureren Ja/Nee.
De factuurstatus is te wijzigen per projectcode.

STAP 3: Direct starten van de factuurrun op basis van het advies.
De factuurrun kan ook later worden gestart met functie Factureren projecten