Gebudgetteerde omzet is een voorspelling van de verwachte toekomstige vraag naar een bepaald product.
Vanuit de prognose kan de behoeftevraag worden beheert, door het bepalen van de benodigde grondstoffen, halffabrikaten of inkoopdelen. Hiermee kan tijdig worden besteld of de voorraad worden aangevuld.
De inkoopbehoefte berekening of beschikbaarheids verwachting wordt ook wel ATP-check genoemd (Available-to-promise). Op basis van een of meerdere Prognose-orders kunnen besteladviezen, assemblageadviezen of productieaanvragen worden berekend.
Deze functie maakt prognose-orders aan vanuit de verkoopprognose. Als deze orders worden beschouwd als dummy en alleen worden gebruikt te behoeve van de voorraadbehoefte-berekening kunnen ze later worden verwijderd.
De prognose orders kunnen ook worden gebruikt om de afroeporders te verwerken. Dan wordt de order gebruikt om deelleveringen te doen met als backorder het nog te leveren aantal.
Sommige bedrijven gebruiken een aparte kopieadministratie om de verwachte inkoopbehoefte niet te vermengen met de
actuele inkoooporderadministratie.
De prognose-orders zijn herkenbaar aan de ordersoort Prognose. (Zie Verkooporder deel 2 rubrieknummer 4112).
In overzichten met actuele verkooporders kan specifiek worden geselecteerd op Ordersoort.
Deze speciale verkooporders kunnen ook in een aparte nummerreeks worden aangemaakt. (Zie Verkoopordernummer
LET OP: deze functie kent geen controle of de nieuwe order per ongeluk dubbel wordt aangemaakt.
Onjuist aangemaakt prognose-orders kunnen zonder verdere gevolgen ook weer worden verwijderd.
Zie ook:
Berekenen besteladvies
Berekenen assemblageadvies
Berekenen productieaanvraag
Verwijderen dossiers
WERKWIJZE
Bepaal eerst de gewenste selectie verkoopprognoses, op prognosetermijn of artikelgroep. Bepaal dan de klant waarop de speciale verkooporder wordt aangemaakt. Beantwoord de verificatievraag na controle van de selecties.
PROGNOSE SELECTIE
Vanaf week (periode JJPP) [3145]
Vanaf periode van de nieuwe verkoopprognose.
Formaat JJMM: 2 posities voor het jaar en 2 posisties voor de maand
T/m week (periode JJPP) [3146]
Laatste periode van de nieuwe verkoopprognose.
Formaat JJMM: 2 posities voor het jaar en 2 posisties voor de maand
Selectie artikelsrt (1,V,P,M,E,G,U,P,S,A,K,T) [2705]
Selectie op artikelsoort:
1 | Alle artikelen |
A | Alleen assortiment (op voorraad) |
E | Alleen eenmalig (specifieke inkoop) |
S | Alleen samenstellingen |
P | Alleen productieartikelen (Alleen bij CASH Productie) |
M | Alleen materialen (Alleen bij CASH Productie) |
Artikelcode (bestaande waarde) [2260] Artikelgroep (bestaande waarde) [2208] Artikelgroep 2 (bestaande waarde) [2202] Klantgroep (bestaande waarde) [2203] Prognose methode (bestaande waarde) [4110] Selectie klantnummer (6 cijfers/letters) [2715]
Optionele selectie op klantspecifieke prognoses. Veld mag ook leeg zijn. (zie Bestelcode per klant Leveranciersnummer (bestaande waarde) [2230]
Nummerreeks (1 cijfers) [2050]
Alleen bij meerdere nummerreeksen. Klantnummer (6 cijfers/letters) [2675]
De klant waarop de prognose-order wordt gemaakt. Als de prognose-order niet Orderdatum (datum DDMMJJ) [2726] Dag leverdatum (2 cijfers) [4113] Medewerker (bestaande waarde) [2205]
Artikelcode.
Geef een korte beginwaarde van de artikelcode en selecteer de code in de selectiebox.
Gebruik voor een uitgebreid overzicht tabblad
Als het overzicht te groot is ga dan met
Code van de artikelgroep.
Selecteer de code in de selectiebox of zoek uitgebreid met tabblad F2=zoek.
Code van de tweede artikelgroep.
Selecteer de code in de selectiebox of zoek uitgebreid met tabblad F2=zoek.
Code van de klantgroep.
Selecteer de code in de selectiebox of zoek uitgebreid met tabblad F2=zoek.
Code van maximaal 10 posities voor de Prognose methodiek.
Geadviseerd wordt een herkenbare code te gebruiken met een verwijzig naar de productgroep, klant of achterliggende berekening.
Relatienummer van de klant.
Verkort zoeken kan door ingave van een uniek deel van de relatiezoeknaam.
Als er meerdere keuzes zijn, selecteer dan uit de beschikbare adressen.
Mocht het aantal geselecteerde adressen te groot zijn, ga dan terug met
Relatienummer van de leverancier.
Verkort zoeken kan door ingave van een uniek deel van de relatiezoeknaam.
Als er meerdere keuzes zijn, selecteer dan uit de beschikbare adressen.
Mocht het aantal geselecteerde adressen te groot zijn, ga dan terug met
Volgnummer van de nummerreeks van verkooporders.
Relatienummer van de klant.
Verkort zoeken kan door ingave van een uniek deel van de relatiezoeknaam.
Als er meerdere keuzes zijn, selecteer dan uit de beschikbare adressen.
Mocht het aantal geselecteerde adressen te groot zijn, ga dan terug met
klantspecfiek is maak dan een speciaal klantnummer aan waarmee deze speciale
orders makkelijk herkenbaar zijn.
Registratie- of ingangsdatum van de order.
Geplande dag van de levering.
De verwachte leverdatum wordt samengesteld uit de maand en het jaar van de verkoopprognose en deze dag.
(Zie Prognose per artikel
Code van de medewerker die zich verantwoordelijk voelt over de order.
Zoek met tabtoets F2 naar een beschikbare code.
Het veld mag ook leegblijven.