S2771 - BEREKEN PROGNOSE P.ARTIKEL

Doel

Vanuit de verkoophistorie nieuwe verkoopprognoses maken.

Achtergrond

De methode voor het maken van een prognose kan per branche of bedrijf verschillen, waardoor er meerdere opties zijn om de prognose aantallen te bepalen:
1. Aan de hand van een intentie-onderzoek of verkoopvoorspelling
2. Op basis van een regressie-analyse vanuit de historische verkopen
Deze functie wordt alleen gebruikt bij methode 2. De historische verkopen worden omgezet naar een prognose per artikel. Extrapolatie van de prognose-aantallen kan met een correctiefactor voor seizoensinvloeden of periodieke opslag.
Het resultaat van methode 1 (intentie-onderzoek) wordt vastgelegd in het onderhoudsscherm Prognose per artikel Dezelfde functie wordt ook gebruikt om de berekende prognose of forecast te muteren.

Zie ook

Prognose per artikel
Prognose per jaar
Prognose methode
Prognose voortgang

LET OP: de berekening vanuit de historie kan enige tijd duren en is afhankelijk van de gekozen selectie op artikelsoort en range van artikelcodes. Een te langdurige berekening kan niet worden onderbroken.
Maak nieuwe prognoses desgewenst aan met meerdere deelselecties. Te veel aangemaakte prognoses kunnen ook weer eenvoudig worden verwijderd. Zie onderhoudsfunctie per jaar : Prognose per jaar

WERKWIJZE
1. Bepaal de historische periode en de gewenste selectie van artikelcodes, op basis van een range artikelcodes, productgroepen of artikelen van een klant of leverancier.
2. Bepaal de prognosehorizon. De maanden waarvoor een nieuwe prognose wordt gemaakt.
3. Op basis van de gekozen selecties wordt verkoopaantallen gesaldeerd. Na een verificatievraag een overzicht getoond met het resultaat van de prognoseberekening.
4. De prognose berekening is controleerbaar en muteerbaar met de functies Prognose per artikel en Prognose per jaar
5. Optioneel kan de prognose per artikel uit te breiden met aanvullende detailinformatie. Zie Prognose per artikel

De periodehorizon waarmee de historische aantallen worden bepaald, kan groter zijn dan de periode waarvoor de nieuwe prognose wordt bepaald. De overeenkomst is de maand, ongeacht het historische jaar.

SELECTIEVRAGEN Historie

UITVOERING


Voor algemene uitleg zie verwerkingsfunctie of invulinstructie.

Tijdvak (periode JJPP) [2825]
Vanaf periode van de historische verkopen.
Formaat JJMM: 2 posities voor het jaar en 2 posisties voor de maand

Periode (periode JJPP) [2839]
Laatste periode van de historische verkopen.
Formaat JJMM: 2 posities voor het jaar en 2 posisties voor de maand

Selectie artikelsrt (1,V,P,M,E,G,U,P,S,A,K,T) [2705]
Selectie op artikelsoort:
1 Alle artikelen
A Alleen assortiment (op voorraad)
E Alleen eenmalig (specifieke inkoop)
S Alleen samenstellingen
P Alleen productieartikelen (Alleen bij CASH Productie)
M Alleen materialen (Alleen bij CASH Productie)

Artikelcode (bestaande waarde) [2260]
Artikelcode.
Geef een korte beginwaarde van de artikelcode en selecteer de code in de selectiebox.
Gebruik voor een uitgebreid overzicht tabblad =Zoek en selecteer het artikel.
Als het overzicht te groot is ga dan met terug en maak aanvullende selecties op groep of met een vrijde zoekwaarde.

Artikelgroep (bestaande waarde) [2208]
Code van de artikelgroep.
Selecteer de code in de selectiebox of zoek uitgebreid met tabblad F2=zoek.

Artikelgroep 2 (bestaande waarde) [2202]
Code van de tweede artikelgroep.
Selecteer de code in de selectiebox of zoek uitgebreid met tabblad F2=zoek.

Klantgroep (bestaande waarde) [2203]
Code van de klantgroep.
Selecteer de code in de selectiebox of zoek uitgebreid met tabblad F2=zoek.

Klantnummer (bestaande waarde) [2220]
De selectie op klant wordt vergeleken met een prijsafspraak of bestelcode per klant.
Zie Prijzen klant/artikel of Bestelcode per klant

Leveranciersnummer (bestaande waarde) [2230]
Deze selectie op relatienummer wordt vergeleken met de vaste leverancier uit de stamgegevens artikel. Zie Artikel

SELECTIEVRAGEN Prognose

Vanaf week (periode JJPP) [3145]
Vanaf periode van de nieuwe verkoopprognose.
Formaat JJMM: 2 posities voor het jaar en 2 posisties voor de maand

T/m week (periode JJPP) [3146]
Laatste periode van de nieuwe verkoopprognose.
Formaat JJMM: 2 posities voor het jaar en 2 posisties voor de maand

Prognose methode (bestaande waarde) [4110]
Code van maximaal 10 posities voor de Prognose methodiek.
Geadviseerd wordt een herkenbare code te gebruiken met een verwijzig naar de productgroep, klant of achterliggende berekening.

Opslag% (6,2 cijfers) [3187]
Correctiefactor op basis van een opslagpercentage waarmee het verwachte prognose-aantal wordt berekend vanuit de historie.
Dit percentage kan ook negatief zijn voor een verlaging.
Berekening van forecastaantal: basis aantal + opslag. Het basis aantal kan de historische verkoop vorig jaar zijn, maak ook een initiele verwachting.
Het percentage is muteerbaar per artikel per jaar.
Prognose aantallen per maand worden ingegeven exclusief opslag, zodat ook alternatieve berekeningen mogelijk zijn.
Het bepalen van de actuele prognose-aantallen gebeurt op de overzichten Prognose verwachting en voortgang.