S2770 - PROGNOSE VOORTGANG

Doel

Voortgangsoverzicht met een vergelijking tussen de geplande verkoopprognose en de gerealiseerde verkoop.

Achtergrond

Verkoopprognose wordt aan wel forecast of gebudgetteerde omzet genoemd. De prognose beheert per artikel de behoeftevraag in de toekomst en vergelijkt de gerealiseerde met de verwachte verkoop.
De verwachte verkoopvoorspelling wordt vastgelegd in aantallen per artikelcode voor een prognose-horizon van een maand of een jaar. De werkelijke omzet wordt bepaald uit de verkoophistorie per artikel, geselecteerd op factuurdatum.
Doel van de prognose-voortgang is het vergelijk op artikelniveau van de gerealiseerde verkoop met de verwachting. Het overzicht wordt getoond over een vrije periode van maximaal 12 maanden.
Per maand wordt het gebudgetteerde aantal en de gerealiseerde verkoop getoond, desgewenst in omzetbedragen. De waarde van de prognose wordt bepaald met de verkoopprijs uit de artikelstamgegevens of de prijsafspraak per klant. De gerealiseerde verkoopwaarde wordt bepaald uit de omzetbedragen van de verkoopfacturen van het artikel over de geselecteerde periode.

Kolomindeling:
 artikelcode productcode van de prognose
 omschrijving Artkelomschrijving in maximaal 30 posities. Dit kan een deel van de omschrijving zijn of de artikelzoeknaam met de zoeknaam van de klant of leverancier.
 maand jaar prognose aantal per maand
 maand Lev. geleverd aantal per maand
 prognose tot prognose totaal over de geselecteerde periode van 12 maanden
 geleverd tot totaal aantal geleverd over de geselecteerde periode van 12 maanden
 verschil totaal verschil tussen de prognose en de gerealiseerde verkoop
 gem.prognose prognose, gemiddeld per maand
 gem.geleverd gerealiseerde verkoop, gemiddeld per maand
 gem.verschil gemiddeld verschil per maand tussen prognose en geleverd. Wordt ook wel standaard deviatie genoemd.
 voorspelverschil% het verschil in een percentage van het prognose aantal.
 methodeveschil% verwachte voorspellingsverschil vanuit de prognosemethode.
De prognose aantallen worden vet getoond.

De nauwkeurigheid van een forecast wordt gemeten en vergeleken met de werkelijkheid. Het verschil% tussen forecast en werkelijkheid wordt een voorspelverschil, forecastmonitor of MAPE (Mean Absolute Percentage Deviation) genoemd.
Het voorspelverschil wordt bepaald door het gemiddeld verschil over de geselecteerde periode te vergelijken met het verschil per maand. Het gemiddeld verschil per maand wordt getotaliseerd en gedeeld door het aantal geselecteerde maanden. Afhankelijk van de branche en de forecast-horizon zal het oorspelverschil varieren. Bepaal daarom vooraf wat de maximale afwijkrange is.

De opbouw van het overzicht is afhankelijk van het aantal geselecteerde maanden.
De voortgang van maximaal 6 maanden wordt getoond met een regel per artikel.
Hetzelfde overzicht vanaf 7 tot 12 maanden wordt getoond met 2 regels per artikel. Eerst de saldi per maand en daarna per artikel een extra regel met de periodetotalen en gemiddelden.
Alleen artikelen met een verkoopprognose worden getoond.

Zie ook:
Prognose verwachting
Prognose per artikel
Prognose methode
Prognoses

ATTENIEPUNT
1. Verkoopprognoses zijn altijd in hele eenheden. verkoopaantallen met decimalen worden afgerond op hele eenheden.

WERKWIJZE
Bepaal eerst de gewenste horizon door ingave van de periode, daarna het optionele prognose-niveau per klant of klantgroep, productgroep of artikel.
Maak een keuze uit het soort overzicht: prognose in aantallen of in omzetbedragen.

UITVOERING


Voor algemene uitleg zie verwerkingsfunctie of invulinstructie.

* 2825 Periode vanaf (JJMM)
Defaultwaarde is de 11de maand voor de systeemdatum.

Periode (periode JJPP) [2839]
Laatste periode van de historische verkopen.
Formaat JJMM: 2 posities voor het jaar en 2 posisties voor de maand

Soort overzicht (1,2) [3573]
Selecteer het sooft overzicht:
1 = Prognose in aantal artikelen
2 = prognose in omzet bedragen

Selectie artikelrange:

Artikelcode (bestaande waarde) [2260]
Artikelcode.
Geef een korte beginwaarde van de artikelcode en selecteer de code in de selectiebox.
Gebruik voor een uitgebreid overzicht tabblad =Zoek en selecteer het artikel.
Als het overzicht te groot is ga dan met terug en maak aanvullende selecties op groep of met een vrijde zoekwaarde.

Artikelgroep (bestaande waarde) [2208]
Code van de artikelgroep.
Selecteer de code in de selectiebox of zoek uitgebreid met tabblad F2=zoek.

Artikelgroep 2 (bestaande waarde) [2202]
Code van de tweede artikelgroep.
Selecteer de code in de selectiebox of zoek uitgebreid met tabblad F2=zoek.

Klantgroep (bestaande waarde) [2203]
Code van de klantgroep.
Selecteer de code in de selectiebox of zoek uitgebreid met tabblad F2=zoek.

Prognose methode (bestaande waarde) [4110]
Code van maximaal 10 posities voor de Prognose methodiek.
Geadviseerd wordt een herkenbare code te gebruiken met een verwijzig naar de productgroep, klant of achterliggende berekening.

Klantnummer (bestaande waarde) [2220]
De selectie op klant wordt vergeleken met een prijsafspraak of bestelcode per klant.
Zie Prijzen klant/artikel of Bestelcode per klant

Leveranciersnummer (bestaande waarde) [2230]
Deze selectie op relatienummer wordt vergeleken met de vaste leverancier uit de stamgegevens artikel. Zie Artikel