D1220 - INSTELLEN PARAMETERS AGENDA

Doel

Met deze programmafunctie wordt een aantal algemene variabelen vastgelegd, die voor de gehele administratie van toepassing zijn.

Achtergrond

Met deze functie kunnen algemene bedrijfsvariabelen worden ingesteld, die in principe voor de gehele administratie gelden. In voorkomende gevallen kan hiervan - bijvoorbeeld per medewerker - worden afgeweken, zoals de Standaard werktijden, Uren per/dag, etc.
De rubrieken Pauze vanaf en Pauzeduur zijn belangrijk voor het bepalen van de 'netto' tijd bij de agendamutaties. Als de agendaperiode de pauze overlapt, wordt de pauzeduur daarop in mindering gebracht.

Attentiepunt

1 De rubriek Aantal uren/dag wordt behalve ter informatie, tevens gebruikt om bij de 'Verlofoverzichten' het Aantal uren om te zetten in een aantal dagen.
2 In de rubriek 'Symbool geen werktijd' kan het gewenste symbool (teken) worden aangegeven, dat op de beschikbaarheidsoverzichten de uren buiten werktijd aangeeft (de periode VOOR aanvangstijd en NA einde werktijd).
In deze rubriek kan voor een activiteit een letter, een teken of een bijzonder teken worden vastgelegd.
3 De rubriek Werkdagen geeft per dag (maandag t/m zondag) aan, op welke dagen er in het bedrijf wordt gewerkt. Hierbij staat de 1e positie voor de maandag, de 2e positie voor de dinsdag, etc. Per medewerker kan hiervan worden afgeweken. Als op een bepaalde dag wordt gewerkt - aangegeven met een 'J' op de betreffende positie - dan dienen van die dag tevens de werktijden aangegeven te worden.
4 Als tevens gebruik wordt gemaakt van de module CASH Personeel, dan kunnen de in rubriek Codering afwezigheid aangegeven agendamutaties automatisch worden overgenomen in CASH Personeel als afwezigheidsmutaties.

Uitvoering

Voor algemene uitleg zie invulinstructie.

Maandag begintijd (4 cijfers) [1221]
Met deze rubriek wordt de algemene begintijd van de medewerkers vastgelegd. Deze tijd dient verplicht te worden ingegeven, indien de 1e positie van de rubriek Werkdagen een 'J' bevat (zie verderop).
De tijd wordt vastgelegd in uren (2 posities), gevolgd door de minuten (00, 15, 30 of 45). Indien gewenst kan hiervan met functie Onderhoud werktijden per medewerker worden afgeweken.

Maandag eindtijd (4 cijfers) [1222]
Met deze rubriek wordt de algemene eindtijd van de medewerkers vastgelegd. Deze tijd dient verplicht te worden ingegeven, indien de 1e positie van de rubriek Werkdagen een 'J' bevat (zie verderop).
De tijd wordt vastgelegd in uren (2 posities), gevolgd door de minuten (00, 15, 30 of 45). Indien gewenst kan met functie Onderhoud werktijden hiervan per medewerker worden afgeweken. Deze eindtijd dient NA de bijbehorende begintijd te liggen.

Dinsdag begintijd (4 cijfers) [1223]
Zie voor uitleg rubriek 'Maandag begintijd'.

Dinsdag eindtijd (4 cijfers) [1224]
Zie voor uitleg rubriek 'Maandag eindtijd'.

Woensdag begintijd (4 cijfers) [1225]
Zie voor uitleg rubriek 'Maandag begintijd'.

Woensdag eindtijd (4 cijfers) [1226]
Zie voor uitleg rubriek 'Maandag eindtijd'.

Donderdag begintijd (4 cijfers) [1227]
Zie voor uitleg rubriek 'Maandag begintijd'.

Donderdag eindtijd (4 cijfers) [1228]
Zie voor uitleg rubriek 'Maandag eindtijd'.

Vrijdag begintijd (4 cijfers) [1229]
Zie voor uitleg rubriek 'Maandag begintijd'.

Vrijdag eindtijd (4 cijfers) [1230]
Zie voor uitleg rubriek 'Maandag eindtijd'.

Zaterdag begintijd (4 cijfers) [1231]
Zie voor uitleg rubriek 'Maandag begintijd'.

Zaterdag eindtijd (4 cijfers) [1232]
Zie voor uitleg rubriek 'Maandag eindtijd'.

Zondag begintijd (4 cijfers) [1233]
Zie voor uitleg rubriek 'Maandag begintijd'.

Zondag eindtijd (4 cijfers) [1234]
Zie voor uitleg rubriek 'Maandag eindtijd'.

Symbool geen werktyd (1 cijfers/letters) [1209]
Met deze rubriek wordt het gewenste symbool (teken) aangegeven, dat op de beschikbaarheidsoverzichten, de 'uren buiten werktijd' aangeeft (de periode VOOR aanvangstijd en NA einde werktijd).
In deze rubriek kan een letter, een teken of een bijzonder teken worden vastgelegd.
Enkele voorbeelden:

letter:               v,o

teken:                #,*,^

bijzonder teken:      alt208 3 horizontale streepjes
alt225 blokje aan de bovenkant
alt231 blokje in het midden
alt234 volledig gevuld veld
etc.

Planperiode (2 cijfers) [1208]
Deze rubriek geeft het aantal dagen aan, waarvan de mutaties of beschikbaarheid moet worden getoond. In een aantal overzichtsfuncties, Agendamutaties Overzicht mutatie, Beschikbaarheid Overzicht beschikbaarheid, etc. bepaalt deze rubriek de defaultwaarde van de rubriek 'T/m datum'. Deze wordt bepaald door de 'Vanaf datum' hiermee te verhogen.

Aantal uren/dag (4,2 cijfers) [1073]
Met deze rubriek wordt het aantal uren aangegeven, dat in het algemeen binnen het bedrijf per dag wordt gewerkt. Dit aantal uren wordt gebruikt om bij de 'Verlofoverzichten' (Overzicht Ziekte- en vakantiedagen, Overzicht afwezigheid) het Aantal uren om te zetten naar het aantal dagen.
De tijd wordt vastgelegd in uren (2 posities), gevolgd door de minuten (00, 15, 30 of 45). Indien gewenst kan hiervan per medewerker worden afgeweken.

Werkdagen (7 cijfers/letters) [1220]
Met deze rubriek wordt per dag (maandag t/m zondag) aangegeven op welke dagen in het bedrijf wordt gewerkt. Hierbij staat de 1e positie voor de maandag, de 2e positie voor de dinsdag, etc. Per medewerker kan hiervan worden afgeweken.
Indien op een bepaalde dag wordt gewerkt - aangegeven met een 'J' op de juiste positie - dan dienen van die dag tevens de werktijden aangegeven te worden.
Geldige waarden zijn:
J Op de betreffende dag wordt in het bedrijf gewerkt
N Op de betreffende dag wordt in het bedrijf niet gewerkt

Pauze vanaf (4 cijfers) [1211]
Met deze rubriek wordt het tijdstip aangegeven, waarop in het bedrijf de algemene pauze begint. De tijd wordt vastgelegd in uren (2 posities), gevolgd door de minuten (00, 15, 30 of 45). Dit tijdstip dient NA of op de vroegste begintijd en VOOR de laatste eindtijd te liggen.

Pauzeduur (4 cijfers) [1210]
Met deze rubriek wordt de duur van de pauze aangegeven. Deze wordt vastgelegd in uren (2 posities), gevolgd door de minuten (00, 15, 30 of 45).

Codering afwezigheid (10 cijfers/letters) [1213]
Met deze rubriek wordt de codering aangegeven van de Soort activiteit, waarvan de agendamutaties in functie Onderhoud agenda automatisch als afwezigheidsmutaties overgenomen moeten worden in CASH Personeel. In het algemeen zullen dit de Verlofuren (V), de Ziekte-uren (Z) en het Bijzonder verlof (B) zijn (VZB).
Geldige waarden zijn:
A Aanwezig
N Niet aanwezig
Z Ziek
V Verlof
B Bijzonder verlof
O Overig