H1190 - ONDERHOUD AGENDA

Doel

Met deze functie wordt de agenda van de medewerkers gevuld en onderhouden.

Achtergrond

Een wezenlijk onderdeel van een Agenderingssysteem is inzicht te hebben in de afspraken van het personeel en de wetenschap of iemand aan- dan wel afwezig is. Met deze functie dienen dan ook alle afspraken, bijzondere werkzaamheden, elke afwezigheid wegens verlof, ziekte, cursus, klantbezoek, etc. nauwgezet te worden vastgelegd.
Als eveneens gebruik wordt gemaakt van de module CASH Personeel, worden alle indirecte, afwezige 'bezigheden', die in de agenda worden vastgelegd, automatisch overgenomen als Afwezigheidsmutaties in de module CASH Personeel. Hierdoor wordt inzicht verkregen in het ziekteverzuim, het vakantieverloop, etc. van de medewerkers. Als nodig en gewenst, kan deze informatie in CASH Personeel alsnog worden gewijzigd met functie Correctie indirecte uren

Attentiepunt

1 In functie Instellen parameters agenda kan in de rubriek 'Codering afwezigheid' de Soort activiteit worden aangegeven. Op basis hiervan worden die activiteiten geselecteerd, die automatisch van de agendamutaties moeten worden overgenomen als afwezigheidsmutaties in CASH Personeel.
2 Om de nauwkeurigheid te waarborgen, worden alle mutaties NIET in dagen, maar in uren, in 2 decimalen, vastgelegd.
3 Het verdient aanbeveling, ALLE (afwezigheids) mutaties met deze functie in te voeren in de agenda, Bij het invoeren van de agenda, kunnen meerdere dagen tegelijkertijd worden ingevoerd (bijvoorbeeld 3 weken vakantie, 5 daagse opfriscursus, etc.).
4 Het is niet mogelijk om de agenda in het verleden te muteren of te corrigeren.
5 Als een aantal dagen tegelijkertijd vastgelegd kan worden, bijvoorbeeld drie weken vakantie, dan dient altijd de eerste datum van die periode te worden ingegeven.
6 Ter controle wordt direct na ingave van de eindtijd de nettotijd op het beeldscherm getoond. Hierbij wordt rekening gehouden met een eventuele (middag)pauze.
7 De kolom 'Tijd' kan niet worden ingetoetst. Deze wordt automatisch gevuld met de nettotijd in uren in twee decimalen, dus NIET in UUMM (uren/minuten).
8 Als een datum wordt ingegeven, waarop niet wordt gewerkt, of waarop de medewerker niet werkt (betreffende positie in rubriek Werkdagen is 'N', of de datum is een bijzondere, vrije dag) dan volgt de melding 'Dit is geen werkdag, accepteren (N/j)?' op het beeldscherm.

Uitvoering

Pers.code (sleutelwaarde) [142]
Met deze rubriek wordt de medewerker aangegeven, waarvan de agenda moet worden onderhouden.

Maandnummer (periode JJPP) [1192]
Met deze rubriek wordt het jaar en maandnummer (JJMM) aangegeven, waarin de agendamutatie van de betreffende medewerker valt. Het is niet mogelijk een jaar en maandnummer in het verleden in te geven.

De defaultwaarde wordt bepaald door de systeemdatum. Indien de datum in de tweede helft van de maand ligt (dag > 15), dan wordt de volgende maand als defaultwaarde gehanteerd.

Datum (datum DDMMJJ) [1150]
Met deze rubriek wordt de datum aangegeven, waarop de agendamutatie, van de aangegeven medewerker, betrekking heeft.

Begintijd (4 cijfers) [1181]
Met deze rubriek wordt de begintijd aangegeven, waarop de betreffende medewerker moet worden geagendeerd. De eerste 2 posities geven het tijdstip in uren aan (0 - 23), terwijl de laatste 2 posities de minuten aangeven in kwartieren (00, 15, 30 of 45).

Eindtijd (4 cijfers) [1182]
Met deze rubriek wordt de eindtijd aangegeven, waarop de 'bezigheden' van de betreffende medewerker eindigen. De eerste 2 posities geven het tijdstip in uren aan (0 - 23), terwijl de laatste 2 posities de minuten aangeven in kwartieren (00, 15, 30 of 45).

Activiteit (bestaande waarde) [1100]
Met deze rubriek wordt de code van de activiteit aangegeven, die de aard van de 'werkzaamheden' aangeeft.

Relatienr (bestaande waarde) [101]
Indien van toepassing kan met deze rubriek een relatienummer worden ingegeven, waarop de activiteit betrekking heeft. Deze rubriek wordt alleen ingegeven, indien de Soort activiteit NIET 'Z' (ziek), 'V' (vakantie) of 'B'(bijzonder verlof) is.

Aantal uren (5,2 cijfers) [1184]
Deze rubriek behoeft niet ingegeven te worden. De netto tijdsduur van de agendamutatie wordt automatisch berekend en getoond.

Opmerking (30 cijfers/letters) [1153]
Met deze rubriek kan een aanvullende opmerking met betrekking tot de activiteit worden aangegeven. Voorbeeld: instructie CASH Personeel, cursus, griep, vakantie Kreta, huwelijk dochter, geboorte Suzanne, etc.

Aantal werkdagen (2 cijfers) [1280]
Deze rubriek wordt alleen getoond als bij de rubriek Opmerking F8(dagen) is gebruikt. In deze rubriek kan het aantal dagen worden ingetoetst, dat met de ingegeven Activiteitencode, moet worden geagendeerd. Op deze wijze kan bijvoorbeeld met EEN mutatie een 3 weken durende vakantie worden vastgelegd.