H2560 - ONDERHOUD GOEDERENONTVANGSTREGELS

Doel

Met deze functie kunnen de voor ontvangst geselecteerde inkooporderregels worden onderhouden.

Attentiepunt

1 Deze functie wordt opgestart met behulp van functietoets F4:Regel vanuit functie Goederenontvangst
2 Een retourzending kan worden aangegeven met een negatief aantal.
3 In functie Instellen systeemswitches verkoop invoer kan met de rubriek 'Orderregel extra kolom' een extra kolom worden aangegeven, die per orderregel ingegeven moet kunnen worden. Aldaar kan een keuze worden gemaakt uit de volgende mogelijkheden:
0 = Geen extra kolom
1 = Batchnummers
2 = Bestelcode van de klant
3 = Opmerking
4 De datum houdbaarheid (THT-datum of Expiratiedatum) wordt ingegeven in als datum en getoond als maand. (formaat: DDMMJJ > MM-JJJJ). Het batchnummer en de datum is ook muteerbaar per inkooporderregel. Zie Inkooporderregels û tabtoets ).
5 Afhankelijk van Systeemswitch Verkoop & Inkoopinformatie worden in- en/of verkoopprijzen getoond.
J - Zowel in- als verkoopprijzen worden getoond
N - Inkoopprijzen worden niet bij de goederenontvangst getoond
V - Inkoopprijzen worden getoond, verkoopprijzen niet
LET OP: Het tonen van inkoopprijzen bij de goederenontvangst wordt ter controle aangeraden, omdat het verwerken van de goederenontvangst een wijziging in de voorraad teweeg brengt.

Uitvoering

Op iedere inkooporderregel zijn de volgende functietoetsen actief:
F4 Econm Overzicht met de economische voorraadgegevens van het betreffende artikel.
F5 Etik Afdrukfunctie voor artikeletiketten.
F6 Omsch Invoerscherm om meerdere omschrijvingsregels in te voeren voor deze inkooporderregel.
F7 Toevg Cursor staat op een lege regel: Toevoegen van een extra orderregel op een bestaande inkooporder.
F7 MutLv Cursor staat op een bestaande regel: Onderhoudsscherm voor aanvullende gegevens van de inkooporderregel. Ook optie voor printen etiket.
F8 Nieuw Cursor staat op een lege regel: Toevoegen van een nieuwe inkooporder op de aanwezige factuur.
F8 InfoR Cursor staat op een bestaande regel: Opvragen van gedetailleerde informatie van de inkooporderregel.

* 2561 Inkoopordervolgnr (bestaand inkoopordervolgnr)
Een bestaand inkooporder- en regelnummer waarvan de ontvangst moet worden verwerkt.

* 2260 Artikelcode (bestaand artikel)
De code van het artikel waarvan de goederenontvangst moet worden verwerkt.
Wanneer een ontvangstregel niet juist is, kan deze worden verwijderd door het aantal ontvangen goederen op nul te stellen.
Indien van het ontvangen artikel geen lopende inkooporder aanwezig is, kan tijdens het invoeren van de goederenontvangst een nieuwe inkooporder worden aangemaakt.
Wanneer de cursor op de rubriek Ordernr staat, kan met functietoets F8 een nieuwe inkooporder worden aangemaakt.

* 2511 Aantal ontvangen (8 cijfers)
Het aantal ontvangen artikelen.
Tijdens het verwerken van de goederenontvangst of inkoopfactuur wordt dit aantal in de voorraad bijgeboekt. In geval van een deellevering wordt het na te leveren aantal berekend. Bij verwerking van deze orderregel wordt dan een vervolgorderregel aangemaakt. Deze rubriek bepaalt samen met de rubriek Inkoopprijs de waarde van de goederenontvangst.

LET OP
Per inkooporderregel zijn maximaal 35 deelleveringen mogelijk. Bij deellevering 35 dient dan ook ALTIJD het totale aantal Besteld (het restant) als ontvangen te worden aangegeven, zodat het aantal Naleveren altijd 0 is. Indien het werkelijke aantal ontvangen afwijkt van het resterende Aantal besteld, dient de betreffende inkooporderregel hierop aangepast te worden met behulp van functie Inkooporderregels en dient voor het resterende aantal een nieuwe inkooporderregel aangemaakt te worden.

* 2512 Naleveren (8 cijfers)
Het aantal artikelen dat nog moet worden nageleverd. Dit aantal wordt automatisch berekend en is het verschil tussen het aantal besteld en het aantal ontvangen artikelen. Een negatief aantal in backorder is niet mogelijk. De rubriek wordt in dat geval nul.
De automatische berekening van het aantal in backorder gebeurt alleen als de rubriek leeg is.

LET OP
Per inkooporderregel zijn maximaal 35 deelleveringen mogelijk. Bij deellevering 35 dient dan ook ALTIJD het totale aantal Besteld (het restant) als ontvangen te worden aangegeven, zodat het aantal Naleveren altijd 0 is. Indien het werkelijke aantal ontvangen afwijkt van het resterende Aantal besteld, dient de betreffende inkooporderregel hierop aangepast te worden met behulp van functie Inkooporderregels en dient voor het resterende aantal een nieuwe inkooporderregel aangemaakt te worden.

* 2266 Inkoopprijs (7 cijfers voor de komma/2 decimalen)
De inkoopprijs van het betreffende artikel. Deze rubriek bepaalt samen met de rubriek Aantal de waarde van de goederenontvangst.

* 2002 Korting% (3 cijfers voor de komma/2 decimalen)
Het kortingspercentage dat geldt voor de inkoop van het betreffende artikel.
Dit kortingspercentage wordt bijgelezen uit de opgegeven geldende kortingsafspraken.
Zie hiervoor de kortings- en prijsafspraken uit het menu Prijzen verkoop
Wanneer geen kortings- en/of prijsafspraken aanwezig zijn kan desgewenst een kortingspercentage handmatig worden opgegeven.

* 2209 Magazijn (bestaand magazijn)
De codering van het magazijn waarin de goederenontvangst moet worden verwerkt.
Deze rubriek dient alleen van een waarde te worden voorzien als de goederenontvangst ook daadwerkelijk in een submagazijn heeft plaatsgevonden.

* 2622 Batchnummer (18 cijfers/letters)
Deze rubriek verschijnt alleen op het scherm indien de indicatie 'Orderregel extra kolom' de waarde 1 (Batchnummer) bevat. Met deze rubriek kan een batchnummer worden ingegeven van het artikel van de betreffende goerenontvangst- of inkoopfactuurregel. Indien gewerkt wordt met batchnummers, dient per regel een (1) artikel te worden vermeld.