H1180 - CORRECTIE INDIRECTE UREN

Doel

Met deze functie worden alle indirecte afwezigheidsuren van de medewerkers onderhouden.

Achtergrond

Een wezenlijk onderdeel van een Personeels Informatie Systeem is inzicht te hebben in de indirecte afwezigheidsuren van de medewerkers, zoals vakantie, ziekte, etc. Als gebruik wordt gemaakt van de module CASH Agenda, worden alle indirecte, afwezige bezigheden, die in de agenda zijn vastgelegd, automatisch overgenomen als Afwezigheidsmutaties. Deze functie 'Correctie indirecte uren' kan dan in voorkomende gevallen nog worden gebruikt om correcties hierin aan te brengen.
ATTENTIE
1 In de functie Instellen parameters agenda kan in rubriek Codering afwezigheid de Soort activiteit worden aangegeven, die de activiteiten bepalen, die automatisch van de agendamutaties moeten worden overgenomen in de afwezigheidsmutaties in CASH Personeel.
2 De tijdstipkolommen uumm (van) en uumm (tot) worden slechts ter informatie vastgelegd. Bij nieuwe mutaties wordt hieruit wel het aantal uren berekend, waarbij GEEN rekening wordt gehouden met eventuele pauzes. De reden hiervan is, dat alle mutaties automatisch vanuit de agenda kunnen worden overgenomen en deze functie 'slechts' als correctiemogelijkheid wordt gebruikt. Opm. Bij het automatisch overnemen van Agendamutaties naar de Afwezigheidsmutaties wordt overigens WEL rekening gehouden met eventuele pauzes. Voor betreft het totaal aantal vakantie-, ziekte, etc. is alleen de kolom uren belangrijk en derhalve niet de beide tijdstip-kolommen.
3 Om de nauwkeurigheid te waarborgen, worden alle mutaties in uren, in 2 decimalen, vastgelegd.
4 Het verdient aanbeveling, deze mutaties in te voeren in de agenda en deze slechts in voorkomende gevallen met deze functie te corrigeren. Deze werkwijze biedt o.a. de volgende voordelen:
Er is inzicht in de afwezigheid van het personeel bij o.a. de beschikbaarheid. Bij het voeden van de afwezigheid vanuit de agenda, wordt globaal (slechts EEN pauzetijdstip voor het gehele bedrijf) rekening gehouden met eventuele (standaard) pauzes.
Bij het ingeven van de agenda, kunnen meerdere dagen tegelijkertijd worden ingevoerd (bijvoorbeeld 3 weken vakantie, 5-daagse opfriscursus, etc.)

Uitvoering

Jaar (jaar JJ) [1180]
Met deze rubriek worden de laatste 2 posities van het jaar aangegeven, waarvan de afwezigheidsmutaties van de aangegeven medewerker moeten worden gecorrigeerd.

Pers.code (bestaande waarde) [142]
Met deze rubriek wordt de medewerker aangegeven, waarvan de afwezigheidsmutaties moeten worden gecorrigeerd.

Datum (datum DDMMJJ) [1140]
Met deze rubriek wordt de datum aangegeven, waarop de afwezigheidsmutatie, van de aangegeven medewerker, betrekking heeft.

Begintijd (4 cijfers) [1181]
Met deze rubriek wordt de begintijd aangegeven, waarop de afwezigheid is begonnen. De eerste 2 posities geven het tijdstip in uren aan (0 - 23), terwijl de laatste 2 posities de minuten aangeven in kwartieren (00, 15, 30 of 45).

Eindtijd (4 cijfers) [1182]
Met deze rubriek wordt de eindtijd aangegeven, waarop de afwezigheid is geëindigd. De eerste 2 posities geven het tijdstip in uren aan (0 - 23), terwijl de laatste 2 posities de minuten aangeven in kwartieren (00, 15, 30 of 45).

Activiteit (bestaande waarde) [1100]
Met deze rubriek wordt de code van de activiteit aangegeven, die de aard van de afwezigheid aangeeft (ziekte, vakantie, snipperdag, etc.).

Aantal uren (5,2 cijfers) [1184]
Met deze rubriek wordt de netto tijdsduur van de afwezigheid aangegeven.

Opmerking (25 cijfers/letters) [1185]
Met deze rubriek kan een aanvullende opmerking met betrekking tot de afwezigheid worden aangegeven.