PRODUCTIECATEGORIE (CATEGORIE PRODUCTIEKOSTEN)

Een productontwerp (of productexplosie) bestaat primair uit stamgegevens per productcode en verschillende kostensoorten, die in CASH productiecategorieen worden genoemd. Binnen CASH worden de volgende categorieen onderscheiden:
M - Materiaal; verbruikt op een productiedossier
B - Bewerkingen; productietijd, uitgesplitst in insteltijden, cyclustijden en wachttijden
U - Uitbestedingen; extern uitgevoerde bewerkingen op basis van een specifieke inkooporder
G - Gereedschappen; Specifieke gereedschappen, die ten behoeve van de productie worden gebruikt
K - Kosten; Alle nog niet genoemde kosten, zoals vracht, apart door te belasten instelkosten, etc.
T - Teksten; Aanvullende teksten om het productieproces te verduidelijken

Per productiecategorie zijn aparte stamgegevens aanwezig, om de invoer en het onderhoud van Productontwerpen te standaardiseren.

MATERIALEN
Elk materiaal - ook wel artikel genoemd - wordt geidentificeerd met een unieke artikelcode en elk materiaal bevat stamgegevens, die de verwerking middels een productiedossier, inkoop- of verkoorder beinvloeden. Het belangrijkste verschil in de verwerking wordt bepaald door de artikelsoort, waarvan - wat betreft het materiaal op een productontwerp - de volgende soorten de belangrijkste zijn:

A - Assortimentsartikel:
Handelsartikel ten behoeve van inkoop, voorraad en verkoop, dat desgewenst ook als 'materiaal' tijdens het productieproces kan worden gebruikt.

P - Productieartikel:
Het te produceren artikel, dat ook als 'materiaal' in een (ander) productontwerp kan worden gebruikt (zgn. halffabrikaten).

M - Materiaal:
Standaard materiaal dat wordt ingekocht ten behoeve van de voorraad en het verbruik in de productie.

E - Specifiek materiaal:
Specifiek materiaal wordt speciaal ingekocht ten behoeve van een verkooporder of een productiedossier. Het aanmaken van een inkooporder gebeurt niet middels besteladviezen, maar met een aparte functie per productiedossier. In dit geval bestaat een rechtstreekse koppeling tussen de materiaalregel in het dossier en het inkoopordernummer. Het grootste verschil tussen een standaard materiaal en een specifiek materiaal is de werkwijze bij het inkopen; de vervolghandelingen bij de goederenontvangst en de registratie van het materiaalverbruik per dossier zijn gelijk. Ook blijft het mogelijk om van een specifiek materiaal voorraad te houden, omdat bijvoorbeeld na het verzenden van de inkoopopdracht, de behoefte in het productiedossier gewijzigd is.

N.B.
Naast het feit, dat Specifiek materiaal voor een eindproduct wordt ingekocht, met een directe koppeling tussen inkoop en productie, kan Specifiek materiaal ook speciaal voor een verkoop worden ingekocht, met directe koppeling tussen inkoop en verkoop.

N.B.
Het al dan niet gebruik maken van Specifiek materiaal (of Eenmalige artikelen) wordt bepaald door Systeemswitch Eenmalige artikelen, waarin de volgende keuzes beschikbaar zijn:
N - Er wordt niet met Specifiek (Eenmalig) materiaal gewerkt.
J - Er wordt wel met specifiek materiaal gewerkt, dat in principe ook op voorraad kan liggen. Voordat er een bestelling wordt gedaan, wordt eerst beoordeeld of hiervan voorraad is.
A - Er wordt met specifiek materiaal gewerkt, dat altijd specifiek wordt ingekocht en dat NOOIT op voorraad ligt. Een inkooporder is gekoppeld aan een dossierregel en tijdens het vastleggen wordt direct op het Onderhandenwerk van het gekoppelde dossier geboekt.

Een Specifiek materiaal (of Eenmalig artikel) wordt vastgelegd als een 'bijzonder' artikel, waarvan de Artikelsoort de waarde 'E' (eenmalig artikel) bevat.

GEREEDSCHAPPEN
Gereedschappen worden alleen gebruikt in de module CASH Productie.
Veel producten kunnen alleen worden gemaakt met behulp met specifieke gereedschappen, zoals een mal, een specifiek instrument, e.d. De belangrijkste eigenschap van een gereedschap is het mogelijke hergebruik.
Materiaalkosten bijvoorbeeld, worden altijd volledig geboekt op het dossier waarvoor ze gebruikt zijn. Gereedschapskosten daarentegen, kunnen worden verdeeld over meerdere dossiers op basis van een gebruikstarief per dossier. Natuurlijk is het ook mogelijk, dat de inkoopprijs volledig wordt doorbelast op EEN dossier of dat er geen kosten worden gespecificeerd.
Gereedschappen kunnen worden vastgelegd in een productontwerp, gekoppeld aan een bewerkingscode, waardoor in elk productiedossier informatie over het gereedschap beschikbaar is. Het is ook mogelijk een gereedschap toe te voegen aan een bestaand dossier.
Om gereedschappen zoveel mogelijk te standaardiseren, wordt gebruik gemaakt van 'Gereedschapscodes'. Aan deze unieke codes worden verschillende zoekvelden gekoppeld, om een gereedschap op elk gewenst moment te kunnen vinden.
Een gereedschap wordt vastgelegd als een 'bijzonder' artikel, waarvan de Artikelsoort de waarde 'G' (gereedschap) bevat.

Opmerking:
Bepaalde gereedschappen dienen periodiek te worden gecontroleerd. Daarom biedt CASH de mogelijkheid een kalibratieagenda te vervaardigen. Dit is een overzicht van gereedschappen op volgorde van onderhoudsdatum. Na registratie van de meting zal CASH de volgende onderhoudsdatum vaststellen aan de hand van een onderhoudstermijn in maanden.

UITBESTEDINGEN
Uitbestedingen zijn door derden uitgevoerde bewerkingen. Dit zijn veelal gespecialiseerde bedrijven, die een nabewerking verzorgen. De producten worden dan gezamenlijk met een opdrachtbon naar de leverancier verzonden, die hiervoor weer een faktuur zal sturen. Na ontvangst van de inkoopfaktuur zal deze worden geboekt ten laste van het gekoppelde dossier. Er dient bewaakt te worden, welke producten zijn uitbesteed en wanneer de producten worden terug verwacht.
Uitbestedingen kunnen worden vastgelegd in het productontwerp, zodat in elk productiedossier de uitbestedingsregel automatisch aanwezig is. Ook is het mogelijk om een uitbesteding aan een bestaand dossier toe te voegen. Dit kan het geval zijn, indien op het laatste moment een interne bewerking wordt veranderd in een uitbesteding.
Om uitbestedingen zoveel mogelijk te standaardiseren, wordt gebruik gemaakt van 'Uitbestedingscodes'. Per code worden vaste teksten, een leveranciersnummer, prijzen en levertijden vastgelegd. Indien gewenst, kunnen deze per productontwerp of per productiedossier worden aangepast.

N.B.
Het is mogelijk om een uitbesteding op te nemen in de planning, door een uitbesteding en een bewerking - bijvoorbeeld de activiteit 'Verzenden uitbesteding' - aan elkaar te koppelen, door gebruik te maken van hetzelfde volgnummer. Op deze manier verkrijgt de Afdeling expeditie inzicht in welke verzendingen en ontvangsten de komende week verwacht mogen worden. Zie hiertoe functie Inkopen per dossier

Voorbeelden van uitbestedingen zijn: het afbramen van metalen onderdelen, het lakken van producten, etc.